Covid-19

Het leven van een consultant na corona

De impact van Covid-19 op het werk

We weten allemaal hoe ongelooflijk snel de werkplek veranderde nadat Covid uitbrak. Om elk kuchje draaide je je om. Sneltesten waren er nog niet dus bleef je voor de zekerheid maar thuis tot je bij de GGD getest kon worden. Tijdens Covid is je huis ook je werkplek geworden. De scheiding tussen je werkleven en je thuisleven is weggevallen en thuiswerken werd de nieuw (Covid)norm.

Het nieuwe normaal in 2023

Nu Covid er niet meer voor zorgt dat mensen alleen maar vanuit huis kunnen werken is het niet zo dat alles weer meteen hetzelfde is als voor Covid. In plaats van dat elke consultant nu 5 dagen in de week op kantoor is, is het vaak zo dat je tenminste 1 of 2 dagen vanuit huis werkt. Althans, zo heb ik het ervaren. Voor een consultant is het erg belangrijk om voldoende met collega’s te schakelen en het liefst face to face. Behalve dat je elkaar leert kennen en dat je vaak samen moet werken, zorg je dat de opgebouwde relatie wordt onderhouden. Maar dit hangt wel van de afdeling af bij de klant.

Balans vinden

Ik heb zelf gewerkt bij een afdeling waar iedereen maar 1 dag in de 2 weken op kantoor was. Dan dacht ik: “Dat is het minimale. Ik kom gewoon vaker”. Echter, als ik ook op andere dagen aanwezig was op kantoor, dan was de afdeling verlaten. Behalve ik was er verder niemand aanwezig. De toegevoegde waarde om op kantoor te zijn was dan ook beperkt. Bij het schrijven van rapporten zorgde ik wel dat ik aanwezig was omdat het heerlijk stil was, stiller dan thuis. Connecten met je collega’s gebeurde vooral via Teams. Gezellig een kop koffie pakken kon alleen eenmaal per 2 weken.

Hybride werken

Bij mijn volgende opdracht was er een betere balans. 3-4 dagen op kantoor en 1-2 dagen thuis. Er was altijd wel iemand aanwezig wat de intercollegialiteit ten goede kwam. Wat dan weer opviel is hoe, ook op een dag waar iedereen aanwezig was, de nasleep van corona duidelijk zichtbaar is: in plaats van dat we een stand-up in een vergaderruimte deden, zat iedereen achter zijn bureau met zijn headset op te ‘Teamen’ alsof ze nog vanuit huis werkten. Niet ideaal, want als je naast iemand zat hoorde je de echo: eerst van wat hij begon te zeggen en, een seconde later, op de koptelefoon.

Teams op de werkplek

De introductie van apps zoals Teams is niet nu meer weg te denken op de moderne werkplek. Telefoneren naar je collega? Not done. Alles gebeurt via Teams. Ook appen. De laatste vaste telefoons zijn tijdens Covid bij veel organisaties van de bureaus gehaald. Alle laptops zijn ge-upgrade. Afdelingen zijn fysiek kleiner geworden. Een afdeling met 20 mensen heeft geen 20 werkplekken. Een deel werkt namelijk vanuit huis. Weer andere organisaties hebben binnen het hele gebouw flexplekken waardoor je bijvoorbeeld niet meer altijd op dezelfde verdieping zit.

Een flexibele houding

Als consultant ga je daar zo flexibel mee om. Vijf dagen in de week aanwezig zijn op kantoor is zeldzaam voor de meeste medewerkers. Toch is het zo dat een meeting face to face veel makkelijker gaat dan via Teams. Het maakt het persoonlijker en minder formeel. Het maakt de relatie amicaal. Daarom is het belangrijk om dat soort gesprekken zo veel mogelijk te plannen op kantoor indien mogelijk. Ook het gewoon aanwezig zijn maakt het omgaan met je collega’s aangenamer. De een praat over een nieuwe auto die hij heeft gekocht, de ander deelt iets over de prestaties van zijn kind op school. Dat alles maakt de band tussen collega’s hechter.
Voor een consultant is het hebben van goede relaties erg belangrijk. Je weet maar nooit of dat in de toekomst kan leiden tot een nieuwe klus of een vervolgklus. Hoewel thuiswerken dus nu niet meer weg te denken is, is het cultiveren van je werkrelaties iets dat je niet uit het oog moet verliezen.

De toekomstige werkplek

Hoe ziet de toekomst er uit? Zoals altijd is dat moeilijk te voorspellen. Covid is er nog steeds. Bij griep of verkoudheidsklachten testen mensen zichzelf nog steeds en komen niet naar kantoor bij een positieve uitslag. De klachten zijn inmiddels gelukkig vaak minder ernstig en vaak kunnen mensen vanuit huis door blijven werken. Het kan best zijn dat er weer een ernstigere variant opkomt. Ik verwacht niet dat we dan weer terug bij af zijn maar, met de ervaring die we nu hebben opgedaan, zijn we er wel beter op voorbereid.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en welke veranderingen jou zijn opgevallen sinds we weer naar kantoor kunnen.

 

Over George van der Velden
George van der Velden
Ik ben een prestatiegerichte consultant met jarenlange ervaring in het bankwezen. Als riskmanager los ik risk- en compliancevraagstukken op en zorg ik voor een succesvolle implementatie van oplossingen. Relevante werkervaring: Operational riskmanager bij Fortis Bank, Credit Risk Inspection bij ABN AMRO en process redesign bij de Rabobank.